liefde

De Paas-paradox

  • Janneke Stegeman

Een tijd geleden was ik getuige van een opstootje bij het lege graf. Althans, bij een van de plekken in Jeruzalem die aangewezen worden als Gethsemané. Dit Gethsemané ligt net buiten de Oude Stad, in een rumoerig en levendig deel van Oost Jeruzalem. Ik was er op een warme dag, in de week voor Pasen. Het was er druk, vooral bij het graf, dat is uitgehakt in de rotsen. Maximaal twee mensen kunnen er tegelijk in, via een smalle ingang die ook de uitgang is.

Herdenking Auschwitz vraagt om herwaardering intieme journalistiek

  • Liesbeth Hoeven

De Auschwitzherdenking deze week, zeventig jaar na de bevrijding van het kamp, vraagt om een herwaardering van de intieme journalistiek. Kranten, radio en tv maken de persoonlijke verhalen van oorlogsslachtoffers publiek. Het vertellen van deze verhalen heeft echter een maatschappelijk belang, dat in de huidige verslaggeving dikwijls buiten beeld blijft.

Jesus Charlie

  • Kees de Groot

‘Jesus Charlie’ dacht ik te lezen op het affiche van een van de demonstranten op de Place de la République. Vergezocht, maar goed gevonden, dacht ik. Charlie Hebdo is geëxecuteerd, net zoals de joodse rabbi in wie christenen het menselijke gezicht van God zien en moslims de profeet van de liefde. En ook hier schijnt er leven na de dood te zijn, getuige vele cartoons die na de aanslag in Parijs verschenen. Maar ik las het verkeerd.

Tegen dodelijke generalisaties over de islam

  • Yousif Thomas Mirkis O.P.

De Iraakse vluchtelingen in Koerdistan leven dagelijks onder de dreiging van de terreur van IS. Velen van hen geloven dat IS de ware islam is, dat de islam dus inherent gewelddadig is. Onder die omstandigheden blijft de aartsbisschop van Kirkuk, Mgr. Yousif Thomas Mirkis, pleiten voor vergeving en verzoening. Maar hij doet ook een oproep aan Europa, dat de islam tot haar ultieme vijand heeft gemaakt. Een pleidooi tegen het dodelijke virus van het generaliseren.

Pagina's

Subscribe to liefde