Binoche doet herlezen

  • Pieter Dronkers
Juliette Binoche

Onlangs ging de internationale productie Antigone van Toneelgroep Amsterdam in première. De vier voorstellingen in Nederland waren al maanden uitverkocht. Wie net als ik geen kaartje heeft, miste Juliette Binoche als Antigone. Omdat ik het jammer vond dat ik de opvoering met Binoche had moeten missen, heb ik Antigone afgelopen weekend maar weer eens herlezen.

Maxima had gelijk!

  • Jan de Vlieger

In 2007 zei onze aanstaande koningin Maxima het al: “De Nederlander bestaat niet”. Het kwam haar op veel kritiek te staan. Maar als je kijkt hoe de stichters van de Republiek der Nederlanden erover dachten, dan blijkt dat zij het hartgrondig eens zouden zijn geweest met Maxima’s constatering. In de aanloop naar de inhuldiging van het nieuw koningspaar steken we Maxima een hart onder de riem: ze heeft onze vaderlandse geschiedenis beter begrepen dan heel wat verdedigers van de ‘Nederlandse identiteit’! Maxima is ‘een beetje slimmer’ dan je denkt.

Hoezo goed zonder God?

  • Roy Harmanus

Kunnen we objectief spreken over goed en kwaad wanneer God niet bestaat? Wat maakt idealen als mensenrechten moreel voorbeeldig en de aanslag op Charlie Hebdo moreel verwerpelijk? Persoonlijke voorkeur? Om dit soort relativisme te vermijden, is Gods bestaan noodzakelijk.

Subscribe to Voorpagina-feed